zaterdag 14 oktober 2017

ook de oren

Heel vaak hoor ik mensen van mijn leeftijd (61) berustend zogenaamde ouderdoms kwaaltjes accepteren. Ach ja dat hoort bij de leeftijd. Veel mensen van mijn leeftijd tobben al met hun gehoor en hebben al een gehoorapparaat. Ik vermoedde altijd al dat er een relatie moest zijn tussen leefstijl en het gehoor. Ik heb er nooit iets over geschreven omdat ik er niets over kon vinden. Vandaag lees ik in de krant dat er een pil bij de Etos ligt om gehoorschade te voorkomen. In de pil zitten hoge concentraties magnesium, vitamine E, vitamine A en  C. Het gehoor verslechtert namelijk door een biologische oorzaak. De zogenaamde haarcellen in je oren maken bij lawaai vrije radicalen aan en die giftige stoffen vernietigen gehoorcellen. Dit zorgt voor blijvende gehoorschade.
De pil is vooral bedoeld voor jongeren die naar een festival of feest gaan en de pil preventief kunnen slikken om gehoorschade te voorkomen, doordat de vitaminen de vrije radicalen opruimen.
Voor mij is dit een bevestiging van wat ik altijd al dacht. Als je super goed voor je lichaam zorgt, heel veel biologische groenten en fruit eet en veel beweegt, zorg je ervoor dat je lichaam zoveel mogelijk vrije radicalen opruimen kan. Dat dit ook goed is voor je oren heb ik altijd vermoed. Maar het lijkt erop dat het nu ook wetenschappelijk is aangetoond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten