woensdag 29 maart 2017

De natuur, dat ben ik

Voorafgaand aan de verkiezingen heb ik veel gediscussieerd.  Mensen die mij kennen weten dat ik, eigenlijk mijn hele leven al, milieu bewust leef. e partij waar ik op wild stemmen, staat niet bekend als een milieu vriendelijke partij. Dat riep vraagtekens en verbazing op. Maar het milieu dat ben ik zelf. Ik ben al op mijn zeventiende gestopt met vlees eten. Ik heb pas toen ik 28 was mijn rijbewijs gehaald omdat ik autorijden te milieu vervuilend vond. Ik hou eigenlijk erg van autorijden maar ik doe het heel weinig. Alleen als ik alle andere mogelijkheden overwogen heb. Onze kinderen moesten altijd fietsen naar school, ook als het regende. Ik doe tot ongeveer 20 tot 25 km alles zoveel mogelijk op de fiets. Ik hou niet van vliegen en probeer milieubewust boodschappen te doen.
Toch heb ik op een partij gestemd, die niet het milieu als belangrijkste standpunt uitdraagt.
Milieu is voor mij een kwestie van keuzes maken, van gedrag. Ik ken mensen die groen links stemmen en met de auto naar de huisarts gaan als het regent.(300 m)
Natuurlijk kan het goed zijn als de overheid maatregelingen neemt om milieubewust gedrag te stimuleren. Toch geloof ik dat we als individu meer kunnen bereiken. Alles wat je doet en iedere keuze die je maakt heeft invloed.
In het duurzaamheidscafé in Nijmegen, was een van de sprekers prinses Irene. Zij benadrukte het belang van een persoonlijke band met de natuur. En dat zijn planten, dieren, mensen, de aarde, rivieren enz. Als je een persoonlijke band opbouwt met de natuur om je heen, ben je er ook zuiniger op.
Haar advies: wees vriendelijk en aardig, niet alleen voor je medemens, maar ook voor de dieren, planten en de rest van onze natuur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten