woensdag 12 april 2017

E-nummers

Als er in mijn ogen domme dingen worden gezegd over voeding en gezondheid op TV kan ik me enorm opwinden. Ik schaam me er wel een beetje voor maar ik roep tegen de TV.
Bij Pauw vertelt Rosanne Hertzenberger dat kant en klaar voedsel en maaltijden in plastic, net zo gezond zijn als zelf gekookt voedsel. Er zit voldoende groente in, weinig vet en misschien iets teveel zout, maar daar wordt aan gewerkt volgens Rosanne. Ja de industrie is heel goed bezig.
Rosanne haalt uit naar de "foodies"die in haar ogen extreem bezig zijn. Ik zie geen verschil tussen Rosanne en de zogenaamde foodies. Beide houden zich bezig met extremen. De foodies overdrijven soms met veganistische, glutenvrije menu's en Rosanne houdt niet van koken en sust haar geweten met de wetenschap dat veel E-nummers volkomen onschuldig zijn.
Suiker, vet en alcohol zijn in veel gevallen schadelijker voor de gezondheid dan de meest E-nummers. Maar dat is toch geen argument om kant en klaar maaltijden aan te prijzen.
Volgens het World Cancer Research Fund, het grootste Britse onafhankelijke instituut voor kankeronderzoek, wordt minstens 40% van de kanker veroorzaakt door voedingsfactoren. Als je weet dat bij natuurvolken kanker niet bestaat en bij mensen die in samenlevingen wonen met een oorspronkelijke eetgewoonten heel weinig voorkomt, kun je kanker wel een beschavingsziekte noemen waarbij voeding een belangrijke rol speelt.
Welke voedingsfactoren worden o.a. met name genoemd ter preventie van met name kanker: biologische groenten en fruit, noten en zaden, vette vis, koudgeperst ongehard vet, volle granen en kruiden. Willen we ons echt beschermen tegen ziektes zullen we minimaal 400 gram groenten per dag moeten eten. Zou een kant en klaar maaltijd zoveel groente bevatten? Dat Rosanne geen tijd wil besteden aan eten klaar maken is prima, maar jammer dat ze op Tv een oproep doet voor kant en klaar maaltijden.
Heb ik het nog niet over al de plastic verpakkingen gehad.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten