woensdag 22 februari 2017

zaaien

Binnenkort begin ik weer met zaaien. Ik zaai alleen eetbare planten, kruiden en groenten. Voor ik begin probeer ik een assortimentslijst te maken met zowel zaai voorschriften, winterhardheid en ook of de plant geneeskrachtig is, wat de werking is en andere bijzonderheden die ik tegenkom.
Een van mijn meest dierbare planten is Dracocephalum moldavicum. Deze plant is prachtig in de tuin, een fantastische bijenplant en heerlijk om te drogen voor kruidenthee. Eenmaal geproefd als kruidenthee, wil je deze plant nooit meer missen.
Bovendien ook een geneeskrachtige plant, die in China ingezet wordt bij hart- en vaatproblemen.
Op internet kom ik een verhaal tegen over onderzoek naar deze plant in Iran. In Iran is een natuurlijk geneesmiddel gemaakt van Dracocephalum en ingezet bij mensen met dementie. Met opmerkelijk goede resultaten.Het middel heet Melitropic. De wetenschappers gaan stappen ondernemen om het middel op de internationale markt aan te bieden.
Of dit middel met enthousiasme begroet zal worden in Nederland, betwijfel ik.
Veel artsen vinden plantaardige geneesmiddelen op zijn minst onzin of zelfs kwakzalverij.
Ik ben ook meer een voorstander van het voorkomen van ziekten. Daar ben ik druk mee bezig. Nu ook met het voorkomen van alzheimer door het drinken van die heerlijke Dracocephalum thee.
Dat is niet hard werken deze keer, maar gewoon lekker.

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten