vrijdag 30 oktober 2015

voedselstress

Het gaat de goede kant op met de onzekerheid over wat we zouden moeten eten om onze gezondheid in stand te houden en/of te bevorderen.
Jarenlang zijn we in slaap gesust door het voorlichtingsburo voor de voeding en door brave diëtisten.Al sinds ik de diëtistenopleiding volgde (40 jaar geleden!!!) is de schijf van vijf het voorbeeld model. Als we maar wat uit iedere schijf onder in het boodschappenwagentje hadden liggen dan kwam het wel goed.
Sinds enige tijd beginnen de foodbloggers te peuteren aan de gangbare meningen over de voeding die we jarenlang gewend waren te eten. Ook Chris Verburgh heeft met zijn voedselzandloper de zogenaamde wetenschappelijk bewezen voedings regels onderuit gehaald en de boel een beetje opgeschud.
Je zou het voortschrijdend inzicht kunnen noemen. Vroeger dachten we dat vlees gezond was. Dat blijkt niet zo te zijn. Vroeger dachten we dat suiker gezond was.
Als ik keelpijn had kreeg ik van oma een glaasje suikerwater!
Nu heeft de WHO suiker genoemd als de belangrijkste oorzaak van overgewicht en hart- en vaatziekten. Zelfs de Nederlandse cardiologen noemen suiker als de belangrijkste oorzaak van hart-en vaatziekten en niet vet. Ook heeft men succesvol tientallen jaren beweerd dat je vooral linolzuur Becel dus) moest eten voor je hart- en bloedvaten. Inmiddels zijn de geleerden het er min of meer over eens dat er een balans moet zijn in de soorten vetten die we zouden moeten eten. En dat verzadigd vet waarschijnlijk veel  minder schadelijk is dan men altijd heeft gedacht.
Mensen die iets anders beweerden dan de gangbare mening werden vroeger in de gevangenis gegooid, gevierendeeld of verbrand. Er is een tijd geweest dat men dacht dat de aard plat was en met degene die beweerde dat de aarde rond was liep het slecht af.
Nu worden de foodbloggers afgemaakt in de krant.
Door gerenommeerde columnisten worden mensen als Rens Kroes smalend een kruidenvrouwtje genoemd, alsof dat een belediging is en Chris Verburgh een kwakzalver?
De weerstand die veel mensen hebben als er een onderzoek gepubliceerd wordt over voeding (deze week over vlees) is enorm en verbaasd mij. Je mag ook helemaal niks meer wordt er gezegd.
Je kunt ook denken, wat mooi dat het nu eens grondig onderzocht is. De keuze of je nog worst wil eten of niet is aan jezelf.
Ik ben blij met al die onderzoeken over onze voeding. Ik doe er mijn voordeel mee.
Ik ben blij met foodbloggers als Rens Kroes en zeker met de zandloper. Ik heb veel "voedingsregels"overgenomen en ben nog nooit van mijn leven zo fit geweest.
Het is een kwestie van tijd dan gaat ook het voorlichtingsburo voor de voeding de regels veranderen.
Kwestie van voortschrijdend inzicht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten