dinsdag 7 juli 2015

zonlicht

Mijn buurvrouw past veel op de kleinkinderen. Pas als ik hoor dat de kinderen niet in de zon mogen komen, begrijp ik dat ik ze bijna nooit hoor. Ze spelen binnen, want van de zon krijg je huidkanker.
Jammer dat de medici ook bij het toenemende aantal huidkanker gevallen, niets anders kunnen bedenken dan smeren en uit de zon blijven. Zoals bij de meeste ziektes lijkt bestrijding van de ziekte het einddoel en niet gezondheid.
Een deskundige schreef zelfs in een column in de krant, dat we beter allemaal in een burka konden lopen om ons te beschermen tegen de zon. Terwijl 80% van de Nederlanders een vitamine D tekort heeft, mede veroorzaakt door te weinig zon. En vitamine D tekort is misschien wel een van de oorzaken van huidkanker.
Mijn broer had een verdacht plekje op zijn witte kuit, die weinig zon krijgt?
Ik twijfel aan bijna alles wat door officiële kanalen gezond voor ons wordt geacht.
Dat de zon de belangrijkste oorzaak is van huidkanker, dat betwijfel ik.
De huid is ons grootste orgaan, net als andere organen wordt de huid ook beïnvloed door onze leefwijze.
Zo jammer dat ik geen antwoorden kan vinden op vermoedens. Ik vermoed dat de huid anders reageert op de zon bij beweging. Ik hou helemaal niet van in de zon liggen, maar ga heel graag zweten in de zon tijdens fietsen, tuinwerken en hardlopen. Daar krijg ik nog meer energie van.Ik smeer me nooit in en ik verbrand nooit.
In een boek uit 1940 over de huid lees ik het volgende:
"De huid is niet alleen een warmteregelaar, maar ook een lichtregelaar. Wat er precies met de lichtenergie gebeurt, die door het huidepitheel en door het bloed wordt opgenomen is slechts gedeeltelijk bekend. In ieder geval wordt de chemische energie omgezet in vitale energie en als zodanig speelt zij een belangrijke rol bij de intracellulaire stofwisseling, namelijk het zuurstof verbruik in de cel wordt verhoogd. Allerlei veranderingen in de samenstelling van het bloed hebben plaats onder invloed van UV licht. Er wordt meer kalk gemaakt en pigment gevormd. Het is juist dit pigment dat de huid tegen infecties beschermd". 
Mensen met een donkere huid, dus meer pigment krijgen (bijna) nooit huidkanker. Dus je zou denken, pigment beschermd tegen huidkanker? Dus bruin worden is juist goed?
Misschien ligt er in dat hogere zuurstof gebruik een aanwijzing. Als je sport in de zon, wordt er meer zuurstof getransporteerd naar je cellen, die dat hard nodig hebben doordat het zuurstof verbruik in de cel wordt verhoogd door UV licht. Terwijl als je in de zon gaat liggen, je cellen wel meer zuurstof nodig hebben, maar die zuurstof is er niet. Dat kan celschade veroorzaken.
Dit is interessant, intussen zal hier wel meer over bekend zijn. 
Na een tijdje googelen constateer ik teleurgesteld dat er blijkbaar geen onderzoek gedaan wordt naar de positieve werking van UV licht.
Ik zal het moeten doen met mijn vermoedens en veronderstellingen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten