dinsdag 14 juli 2015

"iets"

Afgelopen zaterdag gaf ik een lezing in Poortvliet in Zeeland
Ik vind het fantastisch als ik mensen mee mag nemen in mijn passie voor planten en mag vertellen over de helende werking van onze natuur.
Planten zijn bijzondere wezens. Planten zijn (bijna) zelfvoorzienend. Behalve water maken ze alles zelf wat ze nodig hebben om in leven te blijven.
Een paar weken geleden was er in mijn tuin een malvaplant geknakt door de harde wind. Jammer dacht, ik verwachtte er niets van maar zette er toch een stokje bij. Je kunt het litteken nog zien, maar de plant staat weer recht op.
Dit zelf genezende vermogen hebben wij mensen ook, maar verder zijn we in alles afhankelijk van planten.
Tijdens lezingen struikel ik altijd een beetje over een bijzondere eigenschap van planten die ik niet helemaal begrijp.
Planten maken uit koolzuurgas en water, zuurstof, glucose en nog iets. Dat iets dat op school bij biologie werd aangeduid met een pijltje met de punt naar boven.
Wat is dat iets? Energie, viriditas, levenskracht.
Ik ben zeker overtuigd dat die levenskracht belangrijk is en dat het mede door mijn levenskrachtige voeding komt dat ik me zo fit en veerkrachtig voel.
Roel van Wijk, doet samen met natuurkundige Popp, sinds 1982 (tot?)als hoofddocent moleculaire celbiologie onderzoek naar de lichtuitstraling van tumorcellen. Die lichtuitstraling van tumorcellen blijkt heel anders te zijn dan die van gewone cellen. Later richtte hij zich, binnen zijn bedrijf Meluna, voornamelijk op het meten van de kwaliteit van voeding.
De levenskracht van een product kan gemeten worden. Het product wordt beschenen met een bepaalde hoeveelheid licht. Vervolgens meten ze in het donker hoe snel dit licht weer wordt uitgestraald. Hoe langer dit duurt, hoe beter de innerlijk samenhang is tussen de cellen en moleculen, hoe beter de levensprocessen verlopen.
Wat een levenskrachtige voeding betekent voor je gezondheid is blijkbaar lastig te onderzoeken. Positieve invloeden op de spijsvertering zijn wel gevonden en men vermoed dat je door een levenskrachtige voeding beter in staat bent om je energiesysteem op orde te houden en je weerstand verbetert.
Tijdens het zoeken kom ik een artikel tegen van de vereniging tegen kwakzalverij, die het begrip levenskracht natuurlijk flauwekul vinden.
Even twijfel ik, maar dan realiseer ik me dat voeding niet alleen om een optelsom van voedingsstoffen gaat, er is ook dat pijltje met de punt omhoog.
Een prachtige tekst van Herman van Veen brengt mij weer terug in mijn normale, gelukkige, mooie, bewonderende en verwonderende  staat van zijn.

"Veel mensen ontkennen het bestaan
van alles wat zij niet
kunnen waarnemen.
Spreken alleen hun eigen taal.
Hebben geen respect
voor wat zij niet begrijpen.

Het "gezond verstand"
begreep ooit dat de wereld
plat was,
je de aarde niet
kon verlaten,
dat je atomen niet
kon splitsen.
Alles bleek anders"

Herman van Veen

Gedeelte van van een tekst gepubliceerd als voorwoord in het boek "Dialoog met de natuur" van Irene van Lippe-Biesterfeld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten