dinsdag 15 januari 2013

Farmacognosie

Arvo Pärt op de laptop, uitzicht op mijn besneeuwde tuin en het wijdse landschap daarachter. Een kop warme chocolademelk, van sojamelk met bittere chocolade erin gesmolten, best lekker. Zeer gelukkig dat ik me weer wat beter voel (heb zeer ernstige kaakontsteking gehad) en eindelijk mijn studieboeken weer kan pakken. Ik volg een blok farmacognosie, dit is een onderdeel van de studie fytotherapie van de Saxion Hogeschool in Utrecht. Farmacognosie gaat over de bijzondere stoffen die planten maken, de scheikundige indeling van die stoffen en wat die stoffen voor de mens kunnen betekenen. (Aanrader Arvo Pärt, ook mooie foto"s tijdens de muziek). Met verbazing heb ik de colum van M.Katan gelezen in het NRC van 5-1-2013. M.Katan is gevraagd zijn medewerking te verlenen aan een symposium over maatregelen om kanker te voorkomen. Leefstijl en dus ook voeding. M.Katan is zeeer voorzichtig met uitspraken over voeding om kanker te voorkomen. Terecht, zeker vauit zijn wetenschappelijke achtergrond. Maar als onderbouwing voor zijn mening haalt hij een onderzoek aan van 30!jaar geleden. Dit onderzoek betrof caroteen, waarvan men toen wonderen verwachtte in de strijd tegen kanker. Dit onderzoek mislukte volledig, de dieren die grote hoeveelheden caroteen kregen hadden meer en grotere
Garanties dat je, ondanks dat je je stinkende best doet, geen kanker krijgt zijn er niet. Mijn vader, gezonde man, slank, at heel gezond is ook op 72 jarige leeftijd overleden aan kanker( 7 jaar ziek geweest). Dit betekent dat ik 2x zoveel kans heb om ook,op niet al te hoge leeftijd,kanker te krijgen. Dit motiveert mij om nog meer uit te zoeken wat ik zelf kan doen om deze kans te verkleinen. Onderzoek uit het buitenland toont aan dat het vooral de anti-angiogenetische stoffen zijn die werkzaam zijn. (K.Verburgh legt dit goed uit in de "voedselzandloper", aanrader) Angiogenese is de vorming van nieuwe bloedvaten uit bestaande bloedvaten. Dit gebeurt oiv groeifactoren die worden aangemaakt door omringende cellen. Dit proces vindt plaats bij groei van een embryo, wondherstel maar ook bij de groei van kankercellen. Door dit proces gaan kankercellen ongelimiteerd groeien. Deze anti-angiogenetische stoffen zitten vooral in groenten,fruit en kruiden. In peterselie zit bijvoorbeeld apigenine, dit remt de groeifacoren af. In normale hoeveelheden al zeer werkzaam. (Ik heb het over nog gezonde mensen, preventie dus) Een ander voorbeeld dat eenvoudig zelf toe te passen is, is curcumine afkomstig uit kurkuma. Bijzonder werkzaam samen met een beetje olie(slecht water oplosbaar) en zwarte peper en lekker in het eten. Er is een ding wat ik zelf nog niet snap. Die angiogenese kan ook gunstig zijn. Bijvoorbeeld in mijn geval, kies getrokken dus wondherstel (angiogenese) is nodig maar stel ik heb een beginnende kanker in mijn lichaam dan wil je geen angiogenese. Weten die stoffen wanneer ze wat moeten doen of is er iets anders in het lichaam wat dit weer regelt? Ik weet wel dat als je je voeding niet serieus neemt, de kans dat het fout gaat groter is. Dr. Beliveau: hoogleraar kankerpreventie en-behandeling van de Universiteit van Quebec, durft wel een uitspraak te doen. Äls men mij zou vragen een voedingspatroon te omschrijven dat de groei van kanker maximaal bevordert, zou ik niets beters kunnen bedenken dan ons huidige voedsel. Ongeveer eenderde van alle kankergzwellen staat rechtstreeks in verband met ons huidige voedselpakket".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten