vrijdag 6 juli 2012

succesvol verouderen

Vrouwen verouderen sneller dan mannen. Voor de herboristenopleiding ben ik mijn eindwerk aan het schrijven. Het gaat over de helende natuur. Welke (genezende) stoffen zitten er in planten/kruiden en waarom zijn die stoffen voor ons zo belangrijk. Het is een zoektocht door boeken en websites waar ik heel erg van geniet. Soms kom ik,althans voor mij,opmerkelijke dingen tegen. Ik heb wel eens gelezen dat je na de overgang rimpels krijgt, je huid wordt slap, alles gaat hangen, je wordt stijver. Nooit over nagedacht hoe dit komt. Ook nooit over nagedacht hoe je dit proces kunt vertragen en succesvol ouder kunt worden. Tijdens veroudering gaat de energieproductie in de mitochondriƫn (energiecentrale van de cel) langzaam achteruit. Dit begint overigens al op 20 jarige leeftijd. Bij vrouwen gaat dit sneller dan bij mannen. Door de overgang verandert er veel in de hormoon huishouding. Progesteron en oestrogeen dalen en andere hormonen stijgen. (LH en FSH) Een belangrijke rol lijkt weggelegd voor DHEA, ook wel moederhormoon genoemd, kan worden omgezet in oestrogenen en kan bij vrouwen tussen de 50 en 60 jaar acuut dalen met wel 40 %, wat een grote verandering kan veroorzaken voor de energielevering van de cel. Vooral energie gevoelige weefsels als lever, alvleesklier bewegingsapparaat en het centrale zenuwstel kunnen hierdoor schade oplopen. Het opmerkelijk vind ik dat je wel overal leest wat de overgang is en welke kwalen erbij horen. En ook dat je na de overgang kans hebt op osteoporose en hart- en vaatziekten. Maar nooit dat je zelf ook iets kunt doen om dit proces gezonder en fitter door te komen. Een van de belangrijkste maatregelen is een optimale energie opname samen met kwalitatief hoogwaardige voedingsmiddelen verlaagt in het algemeen de LH en FSH en verhoogt DHEA. Verder geen geraffineerde Koolhydraten(suiker en wit meel), voldoende hoogwaardig eiwit, voldoende meervoudig onverzadigde vetzuren(vooral omega 3), vitamine A en D, regelmatig inname van fyto-oestrogenen (tahoe, lijnzaad, alfalfa, kruiden) en voldoende beweging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten