donderdag 8 mei 2014

struinen

Sinds ik geen hond meer heb struin ik veel minder. Met struinen bedoel ik, de natuur in en zien wat je tegenkomt. Rugzak mee, met papieren zakjes en meenemen wat je kunt gebruiken.
Als ik nu tijd over heb, ga ik meestal fietsen.
Vanmorgen ben ik gaan struinen. Genoten en een rugzak vol wilde planten om op te eten of te drogen voor de kruidenthee mee naar huis.
Ik ga vanmiddag verse kaas maken van boerenmelk en daarvoor heb ik look-zonder-look en wilde knoflook meegenomen. Een paar blaadjes wilde rucola (oosterse raket) zou ook wel lekker zijn. Maar ik ben allergisch voor rucola.
Om te drogen voor de kruidenthee heb ik vlierbloesem, smalle weegbree, duizendblad, rode klaverbloem, dovenetel en hazelnootblad meegenomen.
Het is op dit moment te koud en te vochtig om buiten te drogen. Ik droog de kruiden liggend tussen twee kranten. De kleur blijft dan heel mooi.
Vanmiddag ga ik voor het eerst verse kaas maken. Ik heb melk direct van de koe. De melk ga ik zachtjes verwarmen met wat citroensap en zout. De melk gaat schiften en de wei gaat van de wrongel scheiden. De wrongel ga je in een kaasdoek verder uit laten lekken. Ergens in dit proces ga ik de look en wilde knoflook toevoegen.
Verslag volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten