woensdag 14 augustus 2013

huidkanker

De huid is een orgaan. Steeds vaker kom ik mensen tegen die oneffenheden in de huid hebben laten controleren en waarbij huidkanker is geconstateerd. De mensen die ik ken zijn er gelukkig op tijd bij en hebben de niet ernstige vorm van huidkanker. Ik word wel een beetje ongerust. Ik ben graag in de zon en een smeer me bijna nooit in met zonnefiltercrème (behalve in de bergen). Ik ga zoeken naar informatie over hoe huidkanker ontstaat en vind alleen waarschuwingen tegen de zon en smeeradviezen. Maar denk ik dan de huid is een orgaan. Dat is niet een opgeplakt velletje. Dat zijn cellen zoals alle andere cellen in je lichaam die ook beïnvloed worden door wat je eet en drinkt. (of niet?) Ik kan niet geloven dat de zon de enige oorzaak is dat het misgaat in de huid. De zon speelt een belangrijke rol, maar de zon is ook noodzakelijk om vitamine D in de huid te maken en (voor mij) om je gelukshormonen te laten stromen. Dan zie ik de documentaire over de huid (zie vorige blog). In de documentaire wordt duidelijk de link gelegd tussen wat je eet en de huid. Veel (vooral gekleurde en bittere) groenten en fruit eten gaat huidveroudering tegen onder andere doordat de antioxidanten de vrije radicalen onschadelijk maken. Ook de glucosinolaten (bitterstoffen) uit de groenten spelen een belangrijke rol. Hoewel ik dat niet precies weet neem ik aan dat het ontstaan van huidkanker ook veroorzaakt wordt door vrije radicalen die schade toebrengen aan het DNA. Hoewel ik hier niets over heb kunnen vinden, trek ik zelf de conclusie dat je suiker zoveel mogelijk moet vermijden. Suiker zorgt voor huidveroudering en slechter herstel van de huid. In een blog van Jetske Ultee, (heel interessant) heb ik gelezen dat ook antioxidanten in een crème kunt stoppen, ze worden goed door de huid opgenomen. Zij pleit voor het opbrengen van 2 crèmes. Een met antioxidanten(vitamine C en E, groene thee) en een crème met zonnefilter. Samen gaat niet omdat het zonnefilter de werking van de antioxidanten tegen gaat. Binnenkort is er weer een heksenkring (studiedag voor kruidenheksen) en wil ik als thema de huid behandelen. Ik ga het belang benadrukken van het voeden van de huid van binnenuit. Een lunch met verse tomatensoep en pompoenpannenkoekjes. Maar we gaan ook een crème maken met veel antioxidanten en (experiment) glycanen uit de wortel van grote klis. Inuline (zie eerder blog) is een glycaan of oligosacharide en zit in de wortel van paardenbloem, grote klis, aardpeer en chichorei. Of ik dat in een crème kan krijgen weet ik niet. Inuline is oplosbaar in (heet) water. Ik ga de wortel in stukjes snijden en in heet water wellen. Dit vocht ga ik gebruiken voor de crème. De resultaten in een volgend blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten