vrijdag 19 mei 2017

Het kan dus wel!

Mijn lief is in juni 2013 gedotterd. In mijn blogs in het voorjaar in 2013 heb ik geschreven over zijn problemen met de medicijnen die hij meekreeg. Zes verschillende soorten, wat al snel resulteerde in eczeem, neerslachtigheid, bloeden op allerlei plaatsen en uiteindelijk longontsteking in het najaar. Toen was het genoeg, de medicijnen terug gebracht naar de apotheek en uitgezocht wat hij daarvoor in de plaats zou kunnen nemen. Dat moet je zelf uitzoeken, want waar kun je terecht. Op dit moment is er in Nederland èèn cardioloog die kritisch kijkt naar de voorgeschreven protocollen en vooral kritisch ten aanzien van de statines (cholesterolverlagers). Dat is Remco Kuipers.
Na twee weken zeer intensief zoeken op internet en in boeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat hij (en ik ook) Q10  (3 x 100mg), vitamine K, visolie, meidoorn en ginkgo extracten moest gaan slikken. Later hebben we nog rode rijst gistextract toegevoegd.
Verder natuurlijk veel groenten eten en bewegen. Ja dat hebben we al die jaren zeer plichtsgetrouw gedaan. We voelen ons er prima bij en werden en zijn bijzonder fit.
Al snel had ik mijn oude optimistische partner terug. Hij merkt het zelf niet zo, maar het verschil was heel erg groot. Ook is hij niet meer ziek geweest. (statines verslechteren je weerstand door de T-helper cellen uit te schakelen)
Omdat hij sinds een half jaar het idee had dat de klachten van 2013 terug kwamen is er twee weken geleden een vaat onderzoek geweest met het idee dat hij weer gedotterd zou moeten worden. Zijn vaten en hart bleken prima in orde!
Ook zonder reguliere medicijnen kunnen je vaten schoon blijven. Ondanks dat mijn lief het hele verhaal over de problemen met de statines heeft verteld, meent de cardiologe dat de dosis statines verhoogd moet worden. Terwijl hij de afgelopen jaren helemaal geen reguliere medicijnen heeft geslikt met goed resultaat.
Zijn cholesterol is weliswaar licht verhoogd, maar de meningen zijn nog erg verdeeld over hoe slecht dit eigenlijk is. Het lijkt me goed om gewoon door te gaan met de zogenaamde alternatieve middelen. Maar mijn lief moet zelf beslissen wat hij wil.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten