vrijdag 27 mei 2016

epigenetica

Wat als we leren gebruik te maken van ons fantastische zelf helende vermogen. Zou het helpen als je de rotsvaste overtuiging hebt dat je nooit kanker zult krijgen.
Dat wij tot bijzondere dingen in staat zijn is wel bekend. Placebo medicijnen werken net zo goed als echte medicijnen. Tot nu toe vond men dat in de medische wereld maar lastig. Nu is een hoogleraar een onderzoek gestart naar het placebo effect met als doel minder gebruik van medicijnen. De patiënten krijgen eerst medicijnen om het lichaam "het kunstje"te leren. Het lichaam weet dan wat het moet doen en maakt de benodigde stoffen ook zonder de medicijnen. Ze verwacht dat het lichaam wel zo'n drie weken de stoffen blijft maken, voordat er weer een nieuwe shot medicijnen nodig is.
Toen mensen bij de wereld draait door werden opgeroepen om vragen te stellen aan de wetenschap heb ik een vraag ingestuurd: Wat is de link tussen de kwaliteit van ons voedsel en het functioneren van het menselijk lichaam? Niet de hygiëne en de aan- of afwezigheid van schadelijke stoffen, maar de toenemende afwezigheid van fytonutriënten in onze voeding.
Ik heb vaak grote dromen en vermoedde dat ik een heel belangrijke vraag gesteld had aan de wetenschap. De wetenschap besliste anders, maar toen ik in de gashouder in Amsterdam rondliep, waar de wetenschappelijke uitleg van de uitgekozen vragen gepresenteerd werden, werd ik toch aangenaam verrast. Bij een stand werd met lampjes duidelijk gemaakt hoe epigenetica werkt. Epigenetica is het aan en uitzetten van de genen. Op mijn vraag hoe de lampjes aan en uitgezet kunnen worden, antwoorden de wetenschappers dat het systeem beïnvloed wordt door ons gedrag. Door onze eet- en leefwijze en het milieu worden voortdurend genen aan- en uitgezet.
Als we medicijnen kunnen gebruiken om ons lichaam te sturen, kunnen we dan ook de geneeskrachtige stoffen in kruiden en wilde platen gebruiken om onze genen te sturen? En is dat dan de reden waarom ik me zo veerkrachtig voel?
Is het placebo effect ook een kwestie van epigenetica, genen worden aan- of uitgezet en de cellen doen wat er van ze verwacht wordt.
Ik heb nog veel vragen. Dat het vaak anders uitpakt dan de medici zeggen of verwachten is inmiddels wel duidelijk. Wim Hof (the iceman) beweerde 20 jaar geleden al dat hij zijn immuunsysteem met zijn mind kon beïnvloeden. Hij werd niet serieus genomen. Inmiddels is wetenschappelijk bewezen dat Wim zijn immuunsysteem kan beïnvloeden en harder of zachter kan laten werken als dat nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten