vrijdag 18 maart 2016

tuin trends

Een mooie eetbare tuin dat is mijn streven. Niet alleen met groenten maar ook met eetbare "gewone"tuinplanten, kruiden en "wilde"planten. De lijst met planten die in andere landen in het wild voorkomen en hier als tuinplant gezien worden is groot.
Op dit moment is in de hippe tuinwereld het voedselbos hot. Iedereen wil een voedselbos. Op een lezing vorige week, voelde ik een bepaalde wanhoop bij de deelnemers. Ik heb een tuin van 6 bij 10 en nu moet ik een voedselbos. Het zou goed zijn als je bij elke hype kijkt wat dit voor jou tuin betekent en wat je ermee kan. Het is fijn als je, je eigen tuinstijl ontwikkelt. Dat geeft rust en dat is goed voor je tuin.
Ik raakte besmet met het tuinvirus toen ik 30 was. Voor het eerst een huis met een tuin. een klein stukje grond, helemaal van mij. Ik ging tuinboeken lezen, werd groot fan van Elisabeth de Lestrieux en Geoff Hamilton van Gardners World. Stapels tuinboeken op mijn nachtkastje. 
Mijn eerste tuinvisie zijn borders op kleur. Zeer fanatiek planten verzamelen en voortdurend alles veranderen. Vooral rozen waren favoriet.
Deze tuin moest ik achterlaten, ik ging tuinieren op zandgrond en mijn rozen gingen dood.
Langzamerhand groeide bij mij het besef dat ik mijn planten moest aanpassen aan de grondsoort en niet andersom. Ik ging de hoveniersopleiding volgen en ook werken als hovenier.
Bij sommige klanten mocht ik mijn gang gaan en kon ik sturen. Nee, ik ga de tuin niet winterklaar maken. Dat is iets wat van Kooten en de Bie bedacht hebben en wat dankbaar is overgenomen door de hoveniers, omdat ze in de winter niets te doen hebben. Veel mensen zien de tuin als verlengstuk van de woonkamer, dus het moet netjes zijn. Veel mensen zien graag kale grond? 
Niet voor niets kreeg ik na 10 jaar als hovenier werken een zware rugblessure. Ik had er ook wel genoeg van om deze strijd te voeren. In mijn eigen tuin deed ik steeds minder en de tuin werd steeds mooier.
Ik begon steeds meer te beseffen dat ik verantwoordelijk ben om met mijn stukje grond een bijdrage te leveren aan de natuur. Zonder dat ik wist welke kant ik op zou gaan, begon ik plakboeken aan te leggen. Ik plakte teksten en plaatjes in over kruiden, geneeskrachtige werkingen, wat kun je nog meer met planten. Halverwege het eerste jaar op de herboristenopleiding, tijdens een les over de geneeskrachtige inhoudsstoffen van kruiden, had ik een EUREKA moment. 
Een ingeving zo vanzelfsprekend dat ik me bijna schaamde dat ik er niet eerder op gekomen ben.
Kruiden en planten maken niet alleen vitamines en mineralen, onmisbare stoffen voor ons. Ze maken ook nog duizenden stofjes (om zelf in leven te blijven) die bijzonder belangrijk zijn voor onze gezondheid. Deze stoffen worden gebruikt om geneesmiddelen te maken, maar ik denk dat ze voornamelijk bedoeld zijn om ons gezond te houden. Daar begon mijn zoektocht naar salutogenese (gezondheid). De rest van mijn leven ben ik bezig met dit onderzoek. De relatie tussen de geneeskrachtige stoffen in planten en de systemen in ons lichaam die ons gezond houden.
Mijn tuin past zich aan bij deze passie. Ik verzamel kruiden en eetbare planten die iets extra's hebben.
Ik zaai ook "gewone"groenten, maar denk dat ik iets extra's moet doen, als ik lang gezond wil blijven.
Dit extra's komt vooral voor in de wilde planten en kruiden, planten met een enigszins sterke smaak.
Ik heb ook een voedselbos aangelegd, omdat er in een voedslebos veel bijzonder eetbare min of meer geneeskrachtige planten passen. Zoals zanthoxylum americanum, aralia cordata, duindoornbes, zingiber mioga (gember).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten