woensdag 16 maart 2016

Geduld

Jaloers is niet het goede woord, maar als ik tuinen zie met grote bomen en prachtige struiken en hagen voel ik een verlangen. Ik wist dat het stuk grond waar ik voor gekozen heb slecht behandeld is. De grond lag er kaal en mishandeld bij. Uitgeput, jaren alleen geoogst en niets teruggeven aan de natuur. Het deed en doet me bijna pijn. Ik kon de aarde bijna horen huilen. Ik voel het ook als mijn missie om dit stuk grond weer vruchtbaar te maken.
Inmiddels hebben we 23 hoogstamfruitbomen gepoot, 12 kleine fruitbomen, 15 andere bomen; ratelpopulieren vanwege het mooie geluid. Witte berken op de oprit, dat staat zo mooi als in donker aan komt rijden. Een aantal tamme kastanjes, die groeien uit tot brandhout. De kleine fruitboompjes gaan al snel fruit geven en worden ook minder oud dan de hoogstammers.
Inmiddels staat er 100 meter gemengde haag, wilde rozen, meidoorn, sleedoorn, mispel, hazelaar, liguster, berberis in een dubbele rij in driehoeksverband.
Ik heb een voedselbos aangelegd met bijzondere eetbare bomen en struiken.
Ik heb een spiraalborder aangelegd. Het pad naar binnen volgen is een metafoor voor de weg naar je binnenste. Hier komt nog een lage waslijn. Aan de waslijn kunnen lapjes gehangen worden. Aan het begin van het pad staat een bakje met lapjes en stiften. Schrijf een wens op en hang aan de waslijn, de wens wordt meegenomen door de wind. (idee afgekeken van Ecolonie) De schoorsteen van ons schuurtje is afgebroken. Nu heb ik prachtige oude stenen om een kruidencirkel aan te leggen.
Inmiddels ben ik begonnen met zaaien. In mijn catalogus beschrijf ik 98 verschillende soorten. Ik heb 98? verschillende soorten zaad van kruiden en wilde planten. Groenten niet meegerekend.
Mijn belangrijkste taak is teruggeven aan de aarde, door planten en voeden met blad en compost.
Hoewel ik uren plantjes kan verspenen of patchwork lapjes aan elkaar kan naaien, ben ik op een bepaalde manier erg ongeduldig. Dit hef ik op met mijn grote fantasie. Ik zie hoe het kan worden en dat motiveert mij ieder dag weer om vrolijk aan de slag te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten