zaterdag 30 januari 2016

inspiratie

Ik ben uitgenodigd in Bergeijk om een lezing te geven over de toepassing van wilde planten en kruiden in de tuin en in de keuken.
Een dag voor de lezing probeer ik altijd afstand te nemen van de lezing. Ik probeer er niet meer aan te denken en ga andere dingen doen. Dit helpt om niet zenuwachtig te worden en om onbevangen voor de zaal te staan.
Ik probeer wel altijd te bedenken wat ik graag zou willen dat mensen gaan doen met wat ik verteld heb.
Het verhaal van het vlindereiland schiet me te binnen. Ik wil de mensen aan het begin van de lezing even meenemen naar het zweedse eiland waar een enorme diversiteit aan vlinders voorkomt. Volgens de bioloog op het eiland heeft dat te maken met verschillende factoren. De grondsoort maar ook omdat er mensen wonen.
Een hoopvol verhaal, omdat het aangeeft dat je als mens ook iets kunt toevoegen aan de natuur. Dat je als mens niet alleen de aarde vervuilt en vernietigd maar ook een bijdrage kunt leveren. Ieder op zijn of haar eigen stek groot of klein. Een tuin of zelfs balkon zou geen verlengstuk van de huiskamer moeten zijn, maar een verlengstuk van de natuur.
Ik  hoop dat de mensen dat gaan meenemen en met de natuur mee gaan tuinieren.

2 opmerkingen:

  1. Dag Paula
    Helaas heb ik je lezing gemist in bergeijk. Vertel je nog op meerdere plekken over wilde planten? Ik las je blog en vind dat je erg inspirerend schrijft :) groetjes Dorenda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Dorenda. Ongeveer dezelfde lezing geef ik op 13 april in de werledwinkel in Eindhoven. De Walburgtuin in Nuenen gaan ook iets organiseren, maar de datum is nog niet bekend. In de toekomst ga ik ook bij mij thuis in Randwijk lezingen en workshops organiseren. Maar of dat dit jaar al lukt weet ik niet. Op dit moment ben ik nog druk met het aanleggen van mijn eigen stukje natuur. Vriendelijke groet, Paula

      Verwijderen