vrijdag 8 januari 2016

Hormese

Ik ben niet bang om ouder te worden. Ik ben niet bezig met rimpels, ik verf mijn haar niet. En als mensen mij ouder schatten dan ik ben, ben ik niet teleurgesteld. Wat mij drijft is optimale gezondheid. We hebben veel mechanismen in ons lichaam die ons graag willen helpen om gezond(er) te worden. Als we zelf een beetje meehelpen kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Hormese is een van de mechanismen in ons lichaam dat we nog hebben behouden om te overleven in barre omstandigheden. Die barre omstandigheden zijn er niet meer. Die moeten we dus zelf opzoeken. We moeten zelf ons lichaam een beetje prikkelen.  De hormese wordt aangezet door extreme omstandigheden honger, kou, beweging en ook licht giftige stoffen in kruiden.  Hormese (letterlijk prikkeling) is het biologische effect dat een stof die in hoge dosis schadelijk is. bij een lage dosis positieve effecten kan hebben.
Dit positieve effect heeft een optimum.
Waar dat optimum ligt is voor ieder verschillend en ook afhankelijk wat je gewend bent. Als je bijvoorbeeld nooit wilde planten eet, is het verstandig voorzichtig te beginnen.
Als ik ga sporten probeer ik mijn hormese flink aan te zetten. Het moet af en toe flink pijn doen. Ik ren 5 keer de trap op en neer naar de wageningse berg. Als je denkt ik kan niet meer, toch nog een keer die trap op. Je lichaam gaat dan Heat shock proteins aanmaken. Dat zijn eiwitten die o.a. je zenuwstelsel beschermen. Ook een ijskoude douche en intermitted fasting (maaltijden overslaan) hebben dat effect.
In eetbare wilde planten en kruiden zitten ook stoffen die ons een stress stimulus toedienen. Deze stoffen zijn de geneeskrachtige stoffen in wilde planten en kruiden. In te grote hoeveelheden kunnen sommige stoffen giftig zijn. In kleine hoeveelheden zorgen deze stoffen echter voor een gunstige fysiologische aanpassing.
Wat precies die Heat shock Proteins zijn en wat ze doen ga ik proberen te verder uit te zoeken.
Ik heb geleerd mezelf te verwennen, maar ook hard te zijn voor mezelf.
Lief en mild zijn voor jezelf maar ook jezelf blootstellen aan kou, veel beweging en goede voeding.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten