maandag 18 mei 2015

Avontuur

Vorige week een weekje alleen op avontuur. Kampeerspullen en fiets in de auto, kaarten van Frankrijk mee en op pad. Spannend maar ook leuk.
De vorige keer dat ik alleen ging kamperen met bestemming onbekend was ruim 30 jaar geleden.
Toen besloot ik 3 weken alleen te gaan fietsen in Noorwegen. In die periode was ik dood ongelukkig en mezelf helemaal kwijt. Toen ik het boek Wild las en de film bekeek, kwamen die drie weken weer helemaal terug. Toen ik naar Noorwegen ging, zat ik als het ware op de bodem van de put en die drie weken alleen hebben me de kracht gegeven er weer uit te kruipen. In die drie weken veel leuke mensen ontmoet, vaak heel bang geweest, wanhopig maar ook heel gelukkig fietsend in mijn eentje door de prachtige natuur.
Deze keer ben ik eigenlijk benieuwd hoe ik het ga ervaren. Is het ook gewoon leuk om alleen op vakantie te zijn. Voelt het als vakantie. Echt wel.
Er zijn een aantal grote voordelen. Je kunt 30 keer per dag je plannen veranderen. Je kunt de hele dag lezen als je daar zin in hebt. Je kunt de hele dag (eetbare) plantjes zoeken. De bermen in Frankrijk zijn een grote kruidentuin. Voor het eten boodschappen doen in de bermen. Bijvoorbeeld Silene vulgaris groeit volop in de bermen een heerlijke wilde groente.
De ene avond val ik in slaap in een bos met kwakende kikkers, de volgende avond val ik in slaap bij het heerlijke gezang van nachtegalen. De laatste nacht is het noodweer, hagel en enorm heftig onweer.
Ik ben geen moment bang geweest. Behalve toen ik vergeten was te tanken en op een Belgische snelweg reed. Op mijn laatste druppels diesel bereik een pomp, die het niet doet. Ik blijf staan voor het loket, ma voiture est vide, probeer ik nog. Met de alarmlichten aan en 50 rijdend bereik ik de pomp aan de overkant van de snelweg.
Ik heb een heerlijke week gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten