dinsdag 9 december 2014

tuinjournaal?

Ik heb regelmatig overwogen de naam van mijn blog te veranderen. Strikt genomen gaat het vaker niet dan wel over mijn tuin.
Maar een tuin is meer dan een tuin. "Toon mij uw tuin en ik zal zeggen wie u bent", is een uitspraak van Alfred Austin. (engelse dichter 1835-1913)  Hij stelt dat een zelf aangelegde en onderhouden tuin, gelezen kan worden als een ongeschreven biografie.
Toen ik mijn tuin 20 jaar geleden heb ontworpen en aangelegd werd ik nog erg beïnvloed door voorbeelden. Ik verslond luxe tuinboeken met mooie foto's en probeerde de prachtige borders op kleur na te bootsen. Dat lukte echter nooit omdat ik moeilijk planten kan verwijderen die spontaan ergens opkomen. In de loop der jaren heb ik de tuin steeds meer met rust gelaten. Ik haal wel eens iets weg en voeg iets toe, maar eigenlijk ontwikkelt mijn tuin zich spontaan.
Om de metafoor naar mezelf door te trekken, herken ik deze ontwikkeling. Ik hoef niet meer te zijn of worden wat ik niet ben en ben tevreden met hoe ik ben en me verder ontwikkel.
Ook Voltaire (franse filosoof en vrijdenker 1694-1778) verwijst in diverse publicaties naar de tuin.
 De laatste zin van zijn boekje Candide is: " Wij moeten onze tuin bewerken".
Kijk om je heen en bedenk wat je kunt doen om een bijdrage te leveren. De laatste 20 jaar van zijn leven brengt Voltaire het gezegde in praktijk door de leefomstandigheden van de arme bevolking te verbeteren.
In een gedicht (zie hieronder) zegt Voltaire dat het op een dag tijd wordt je eigen tuin te beplanten en niet langer te wachten op wonderen van buitenaf.
Een tuinjournaal kan behalve over mijn tuin, dus ook gaan over wat me raakt, waar ik me zorgen over maak en welke geestelijke ontwikkelingen ik door maak.

JE EIGEN TUIN BEPLANTEN

Op een dag zul je het subtiele verschil kennen tussen een hand vasthouden en een ziel ketenen.
Dan leer je dat liefde niet betekent: leunen.
En dat gezelschap niet betekent: veiligheid.
Je ontdekt dat een kus geen contract is en een cadeau geen belofte.
Je leert te vertrouwen op vandaag, omdat morgen te onzeker is voor plannen.
Na een poos leer je dat zelfs zonneschijn je verbrandt als je er teveel van krijgt.

Dan wordt het tijd je eigen tuin te beplanten en dan zorg je voor je eigen ziel
en wacht niet langer op wonderen van buitenaf.
En dan weet je,
dat je het echt kunt volhouden en dat je echt sterk bent en dat je echt waarde hebt.
En je leert en leert
bij ieder afscheid leer je.

VOLTAIRE

1 opmerking: