maandag 2 december 2013

verandering

Alweer een gemiste kans om mensen iets uit te leggen over gezonde voeding.
Zondag 1 december bij Brandpunt een reportage van Eva Jinek over dieetboeken. Een heel vage reportage waarin de conclusie lijkt; vreet maar lekker door want niets helpt tegen obesitas.
De voedselzandloper van Kris Verburgh wordt een dieetboek genoemd en onder 1 noemer geschaard met Sonja Bakker en dokter Frank.
De voedselzandloper is geen dieetboek, het is een andere manier van leven. Ik denk niet dat Kris Verburgh het boek heeft geschreven om binnen te lopen, maar omdat hij een boodschap heeft. Dat hij met dit boek veel geld verdient, wil juist zeggen dat veel mensen begrijpen dat het anders moet en kan.
Er zijn op dit moment meer van deze mensen zoals; Richard de Leth, Rineke Dijkinga, Remko Kuipers. Allemaal goed opgeleide mensen die een doel hebben, namelijk:  Nederland gezonder maken. Helaas werd door Brandpunt weer de voedingsdeskundige Martijn Katan geïnterviewd.
Meneer Katan ziet helemaal niets in het oerdieet. Dat we ons voedingspatroon wat meer moeten aanpassen aan onze genen is onzin volgens meneer Katan.  Hij spreekt zich zelf tegen met de bewering dat zoveel mensen dik zijn omdat we als mens nou eenmaal gemaakt zijn om te veel te eten om de eventuele honger periodes te overleven. Vroeger waren er nou eenmaal periodes van schaarste en van overvloed.
Op de diëtistenopleiding moesten we bij het uitrekenen van dagmenu's altijd uitgaan van 15% eiwit-30% vet en 55% koolhydraten. Ik vond het best lastig om minder koolhydraten en meer vet eten. Om los te laten waar je in geloofde, wat je dacht dat goed was. Maar ik ben er nu een aantal jaren mee bezig en ik ben mijn eigen bewijs dat dit een goede voeding voor mij is. Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld.
Jammer dat de reportage bij Brandpunt weer alleen maar negatief was over eventuele veranderingen in de voeding. Er zullen vast wel op- en aanmerkingen te maken zijn bij de boeken van bovengenoemde personen. Maar èèn ding is zeker, zoals de meeste mensen nu eten is in ieder geval desastreus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten