donderdag 7 maart 2013

Nog steeds aan het studeren. Zaterdag naar Utrecht voor de farmacognosietoets. Slechts 4 lessen om een groot deel van de secundaire inhoudsstoffen van planten te begrijpen. Om te begrijpen hoe o.a.terpenen, fenolzuren, alkaloïden, glycosiden, glucosinolaten gemaakt worden en welke bouwstoffen de plant hiervoor gebruikt. En welke werking deze stoffen hebben. Mijn vriendin vraagt of ik het nu snap. Of ik de geheimen van de wondere wereld van de plant begrijp. Ik bedenk dat er wel weer een stukje van de puzzel bij is gekomen. En dat ik even genoeg heb van het moeten studeren.Ik wil weer naar buiten. Maandag was ik in Nijmegen voor een lezing over energetisch tuinieren. Annette Beerens heeft een tuin aangelegd aan de hand van de creatiespiraal van Marinus Knoope. Ze gebruikt deze tuin bij de behandeling van mensen met een burn-out of mensen die even de weg kwijt zijn. Ze zegt dat het vanzelf gaat, dat mensen in de natuur en in de tuin vanzelf ontspannen en zichzelf terug vinden. Bezig zijn, zelfvertrouwen krijgen en weer weten wat ze willen. De natuur en tuinen zijn helend zonder dat je weet welke stoffen er in de planten zitten en welke werking deze stoffen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten